تويتر يتيح خاصية الإستوري

سفاري نت – متابعات

تويتر دشن عدد من رواد موقع التواصل الاجتماعي تويتر هاشتاج#الابديت_الجديد بعد قيام شركة فيس بوك العالمية بتحديث تطبيق تويتر واتاحة خاصية الاستوري به مثل إنستجرام نقلا عن موقع .
وتصدر الهاشتاج قائمة الأكثر تداولا عبر تويتر وجاءت التعليقات كالتالي “‏اي ياعم التحديث الجديد والقرف دا الواحد سايب الفيس والواتس عشان الجماعه بتوع الحاله وقولنا هناهدوء تقومو تطلعولنا حلات جديده” و “‏يارب التحديث الجديد من تويتر ما يوصل عندى .دا انا حذفت الفيس وسيبت تويتر عشان لقيته مميز ومختلف عنه تقوموا تنزلوا فيه استورى هو كمان”.
وقال أخرون” ‏اخواني، كنا متسرعين بالحكم على الابديت الجديد ” و” ‏انام واصحي الاقي تويتر عمل الابديت الجديد من نفسه والاستوريز ظهرت ليه يا تويتر لييييه دا انت ابليكيشن غريب جداا والله”.
واضاف اخرون” ‏يعني فكرة الستوريز في فيسبوك او انستجرام مفهومة , انت بدل ما تحط فيد مستمر و ثابت كتير عندك ملهوش لازمة لأ انت بتسجله 24 ساعة و مع السلامة، انما تويتر اصلا الريدي مش السكوب عليه ان الفيد يكون حاجة ثابتة او تسجل احداث حياتك من غير تفاصيل و في نطاق مقفول، انما ده موقع انتراكشن اصلا” و” ‏كل الناس مكانوش عاوزين استورى فى تويتر دلوقتى نفس الناس بردو عاوزين الابديت الجديد وازاى مجالهمش وحاجه يعنى حتى فى دى متناقدين ياجماعه”.
وتابع أخرون” ‏انت لو مش عايز الاستوري تظهرلك امسح تويتر ونزله من الاول وكده اي ابديت هيختفي ” و” ‏‎#ستوري ‎#تويتر شيء جديد في التويتر وتحسن مستمر مع إضافة الستوري من حسن إلى أحسن عليهم أن ينقصوا إغلاق الحسابات لأبسط الأشياء و بتوصيات من هنا و هناك شكرا لتويتر على مجهوداتهم”.
واتاحت شركة فيس بوك العالمية المالكة لموفع التدوينات القصير تويتر خاصية” Fleets” والتي تتح للمستخدمين عمل تغريدات مؤقته على هيئة استورى تظهر أعلى الشاشة عند فتح التطبيق وتختفى من تلقاء نفسها بعد 24 ساعة .
ولقيت هذة الميزة اقبال كيثف على استخدامها من رواد توبتر حول العالم فيما فضل عدم استخدام هذة الخاصية التي تجعل تويتر نسخه من فيس بوك و إنستجرام.

عن فريق التحرير

شاهد أيضاً

تعرف على كيفية العثور على رسائل واتساب القديمة

سفاري نت – متابعات يستخدم تطبيق التراسل الفوري واتساب WhatsApp، لأغراض مختلفة ليس فقط لتبادل …